emailguru logo violetti

Miten Wanhat Kupit verkkokauppa sai 740,7% ROI:n ja teki 58,7% myynnistään sähköpostimarkkinoinnin avulla 3 kuukauden aikana

Wanhatkupit.fi verkkokauppa on erikoistunut suomalaisten tuotannosta poistuneiden keräilyastioiden ja lasitavaran myyntiin. Heidän valikoimaansa kuuluvat erityisesti Arabian, Iittalan, Nuutajärven ja Riihimäen lasin tuotanto.

Wanhojen Kuppien Jaana otti yhteyttä Emailguruun, kun he tarvitsivat apua verkkokaupan sähköpostimarkkinoinnissa. He olivat aikaisemmin lähettäneet muutaman kampanjan sähköpostilistalle ja nähneet sähköpostimarkkinoinnin potentiaalin, mutta yleensä sähköpostiviestien kirjoittaminen oli jäänyt päivän viimeiseksi askareeksi tai unohtunut kokonaan. 

Wanhat Kupit aloittivat yhteistyön Emailgurun Oy:n kanssa. Yhteistyössä päästiin nopeasti kiinni tuloksiin, sillä yhteistyön ensimmäisten kolmen kuukauden aikana verkkokaupan liikevaihdosta 58,7% tuli sähköpostimarkkinoinnin kautta. Lisäksi Wanhat Kupit saivat sähköpostimarkkinointiin sijoitetulle rahalle 740,7% ROI:n eli sijoitetun pääoman tuottoasteen. 

ROI:n laskemisessa huomioitiin Klaviyon kautta tullut myynti ja kustannuksissa Klaviyon lisenssikustannukset, sekä Emailgurun “avaimet käteen” sähköpostimarkkinointipalvelun hinta. Asiakkaan toiveesta emme voi paljastaa tarkkoja myyntilukuja, etteivät kilpailijat saa tietää niistä.

Seuraavaksi artikkelissa esitellään tarkemmin, että mitä toimenpiteitä heille tehtiin, jotta tällaisiin tuloksiin päästiin.

Klaviyo – Uusi tehokkaampi sähköpostimarkkinointi ohjelma käyttöön Creamailerin tilalle

Wanhoilla Kupeilla oli ollut käytössä omassa verkkokaupassa Creamailer, jolla he lähettivät manuaalisia kampanjoita uutiskirjeen tilaajille. Creamailer on kuitenkin aika suppea ohjelmisto verkkokaupan sähköpostimarkkinointiin, koska siinä ei pysty rakentamaan kunnolla automaatioita, eikä sillä voi seurata sähköpostien vaikutusta myyntiin.

Uudeksi sähköpostimarkkinointi ohjelmaksi valikoitui Klaviyo, joka on ylivoimainen työkalu verkkokaupan sähköpostimarkkinointiin. 

Tässä muutama syy miksi päädyttiin Klaviyoon:

  • Klaviyo integroituu suoraan Wanhojen Kuppien käyttämään Woocommerce verkkokauppaohjelmistoon ja Klaviyon avulla näkee, miten sähköpostit vaikuttavat myyntiin, eli nähdään sähköpostien attribuutio myyntiin.
  • Klaviyo mahdollistaa kaikkien verkkokaupan tärkeimpien automaatioiden rakentamisen, kuten ostoskorin palautukset ym.
  • Klaviyon avulla voidaan rakentaa myös erilaisia popuppeja ja muita lomakkeita uutiskirjelistan kasvattamiseen.

Emailguru auttoi Klaviyon käyttöönotossa. Klaviyossa laitettiin kaikki perusasetukset kuntoon ja siirrettiin vanha uutiskirjelista sinne. Lisäksi rakensimme Klaviyoon sähköpostiviestien mallipohjan brändin mukaiseksi. Teimme myös Klaviyossa aluksi lämmityskampanjan, jolla varmistettiin sähköpostien perille meno.

Lisäksi Klaviyoon luotiin useita asiakassegmenttejä valmiiksi, joita hyödynnettiin sähköpostikampanjoissa.

Verkkokaupan liidinkeräystavat ja tärkeimmät automaatiot kuntoon

Wanhoilla kupeilla oli aikaisemmin verkkokaupassaan vain uutiskirjeen tilauslomake ja sen jälkeen yksi kiitosviesti. Heillä ei ollut muita automaatioita käytössä.

Ensiksi vaihdettiin Creamailerin uutiskirjeen tilauslomake Klaviyon omaan lomakkeeseen ja asennettiin sivuille uutiskirje popup, jotta saataisiin tehokkaasti kerättyä uusia ihmisiä sähköpostilistalle.

Emailguru auttoi rakentamaan valmiiksi kaikki tärkeimmät verkkokaupan sähköpostiautomaatiot:

  • Ostoskorin hylkäys
  • Tervetuloa -automaatio uutiskirjeen tilaajille
  • Ensiostajien lämmittely
  • Google-arvostelu pyyntö
  • Jne.

Nämä automaatiot ovat tuoneet 45,3% sähköpostimarkkinoinnin kokonaismyynnistä 3 kuukauden aikana. Eli jos näitä automaatioita ei olisi ollut, niin aika paljon olisi jäänyt myynnistä saamatta.

Jatkossa on tarkoitus vielä rakentaa mm. passiivisten aktivointi sekä vip-asiakkaiden nurturointi.

Lisäksi Emailguru optimoi jatkuvasti automaatioita ja liidinkeräyslomakkeita mm. A/B-testien avulla, jotta ne saadaan tuottamaan enemmän myyntiä.

“Avaimet käteen” viestien kirjoittaminen ja kuukausittainen kampanjakalenterin käyttöönotto

Wanhat Kupit hankkivat sähköpostimarkkinointipalvelun “avaimet käteen” -mallilla, elikkä Emailgurun sisältötiimi loi kaikki viestit 100% valmiiksi Klaviyoon niin sisällöllisesti kuin graafisesti. Myös viestien lähettäminen hoidettiin Klaviyossa, joten asiakkaalle jäi ainoastaan viestien hyväksyminen.

Viestejä lähetettiin sähköpostilistalle keskimäärin 6-9 kertaa kuukaudessa. Lisäksi tehtiin myös muutama viesti englannin kielellä, koska Wanhoilla Kupeilla löytyy myös ulkomaalaisia asiakkaita, jotka oli myös hyvä huomioida kampanjoissa.

Emailguru suunnitteli yhdessä asiakkaan kanssa kuukausittaisen kampanjakalenterin, jossa päätettiin hyvissä ajoin seuraavan kuukauden kampanjaviestit.

Lisäksi asiakkaan kanssa pidettiin palavereita joka toinen viikko. Näissä palavereissa käytiin läpi tuloksia ja suunniteltiin yhdessä tulevia viestejä ja kampanjoita.

Mitä mieltä Wanhat Kupit omistajat Jaana ja Harri ovat Emailgurun palvelusta?

“Epäilimme aluksi, että miten voisimme saada ulkoistetun sähköpostimarkkinoinnin avulla tuloksia ja lisää myyntiä. Onneksi epäilykset osoittautuivat turhaksi ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön. Olemme saaneet selkeästi lisää myyntiä sähköpostimarkkinoinnin avulla vaikka ajat ovatkin vaikeita taloudellisesti. 

Emailgurun kirjoittamat viestit ovat olleet hyviä ja myös asiakkailta on tullut positiivista palautetta niistä. Kommunikointi on ollut hyvää Emailgurun kanssa ja kaikki luvatut asiat on tehty huolella. Olemme saaneet lisäksi paljon muita vinkkejä verkkokaupan pyörittämiseen.

Suosittelemme Emailgurun sähköpostimarkkinointipalvelua lämpimästi kyllä muillekin verkkokaupoille.”

Tarvitsetko apua verkkokaupan sähköpostimarkkinoinnissa?

Me Emailgurulla olemme erikoistuneet 100% verkkokauppojen sähköpostimarkkinointiin.  Emme tee mitään muuta! Mikä tahansa ongelmasi on verkkokaupan sähköpostimarkkinoinnissa, niin olemme todennäköisesti törmänneet siihen aikaisemmin ja osaamme auttaa.

Jos tarvitset apua esimerkiksi Klaviyon käyttöönotossa, automaatioiden rakentamisessa tai kampanjoiden suunnittelussa, niin voimme auttaa.

Varaa ensiksi sivuiltamme ilmainen kartoitus, jossa kartoitetaan tilanne läpi.

Varaa ilmainen kartoitus tästä

Jaa tämä sosiaalisessa mediassa:

LinkedIn
Facebook

Viimeisimmät artikkelit

Uutiskirje

Tilaa uutiskirje ja pysy aallon harjalla, miten sähköpostimarkkinoinnilla saadaan tuloksia aikaan verkkokaupassa.

Uutiskirjeen tilaamalla sallit Emailguru Oy:n lähettää sinulle viestejä, sekä vahvistat lukeneesi ja hyväksyvän tietosuojaselosteen.

Lataa maksuton opas!

“Miten saada jopa 30% verkkokaupan myynnistä sähköpostimarkkinoinnin avulla”

Oppaan tilaamalla sallit Emailguru Oy:n lähettää sinulle viestejä, sekä vahvistat lukeneesi ja hyväksyvän tietosuojaselosteen.

;